Wycieczka w Tatry

Kolejny rok projektu zaczęliśmy naukowo. W ramach koła biologiczno –chemicznego młodzież z naszej szkoły odbyła wycieczkę w Tatry. Oto relacja uczestników wycieczki:

Na początku października w ramach projektu „Uczeń Online" udaliśmy się na wycieczkę naukową do Zakopanego w celu zapoznania się z florą Polskich Tatr. Zbiórkę zaplanowaliśmy na godzinę 6:30 a o 7:00 wyruszyliśmy w drogę pod czujnym okiemp. A. Michałowskiej i p.E. Staszel.

Podróż przebiegała pomyślnie i o 9:00 byliśmy juz w Zakopanem. Tam czekała już na nas Pani przewodnik z którą udaliśmy się w dalszą podróż.

Pierwsze miejsce które odwiedziliśmy to Sanktuarium na Krzeptówkach, gdzie wspólnie się pomodliliśmy i zobaczyliśmy ołtarz przy którym Jan Paweł II podczas swojej pielgrzymki odprawił mszę świętą.

Kolejnym punktem naszej wyprawy była wędrówka po Dolinie Kościeliskiej. Przeszliśmy w sumie ok 13 km podziwiając piękny krajobraz polskich gór. Konsternując piękno przyrody omawialiśmy także zagadnienia botaniczne.

Dolina Kościeliska

Nazwa doliny najprawdopodobniej pochodzi od kościółka, który jako jedyny w okolicy stał w Starych Kościołach. Dolina ta leży na południowy zachód od Zakopanego. Jest drugą co do wielkości w Tatrach Polskich - jej długość wynosi 9 km, obwód 27 km, a powierzchnia 35 km². Posiada liczne odgałęzienia, a największe z nich to dolina Miętusia i Tomanowa. Najwyższym szcztytem w otoczeniu jest Błyszcz (2159 m), a najniższym położone u wylotu doliny osiedle Kiry (972 m ).
      Dolina Kościeliska tworzy długi i głęboki wąwóz skalny, którego ściany w trzech miejscach zbliżają się blisko do siebie tworząc bramy ((Brama Kantaka, Brama Kraszewskiego i Brama Raptawicka). Górna część doliny zbudowana jest ze skał krystalicznych. Natomiast środkowa i dolna ze skał osadowych, głównie wapieni. W ich kształtowaniu główny udział miał Potok Kościeliski oraz wody podziemne, które wydrążyły systemy jaskiń. Najbardziej popularne z nich to Jaskinia Mroźna, Smocza Jama, Jaskinia Mylna i Jaskinia Raptawicka.

Ciekawym punktem wycieczki było zwiedzanie jaskini „Mroźnej". Jak sama nazwa wskazuje było tam bardzo zimno, ale wszystkim się spodobało. Po wyjściu z jaskini mieliśmy trochę wolnego czasu na odpoczynek , część niestrudzonych wędrowców odpoczywało aktywnie „wspinając się” na Gubałówkę, a część odpoczywała biernie na Krupówkach.

Zmęczeni ale zadowoleni wieczorem wróciliśmy do domów”